• Polski
  • English
  • Deutsch
  • E-Commerce Breakfast. WYWIAD z ekspertami

    E-Commerce Breakfast. WYWIAD z ekspertami

    Wydarzenia

    Polska znajduje się w czołówce trzech najszybciej rozwijających się rynków e-commerce w Europie. Kluczem do rozwoju biznesu jest nieustanne podążanie za zmianami, które dotyczą zarówno nowoczesnych technologii jak i modyfikacji w przepisach prawa. Wielu przedsiębiorców notorycznie popełnia błędy, przez co można stracić reputację i narazić się na wysokie kary finansowe.

    Rozmawiamy z ekspertami, którzy w ramach cyklu E-commerce Breakfast http://ecommercebreakfast.pl/ prowadzą spotkania biznesowe dla branży e-commerce.

    dr Dominik Lubasz, Wspólnik, Radca prawny, Lubasz i Wspólnicy - Kancelaria Radców Prawnych
    LubaszZrealizował wiele projektów z zakresu prawa spółek, prawa gospodarczego, a także upadłościowego i naprawczego. Doradzał przy umowach inwestycyjnych, przekształceniach, połączeniach i podziałach spółek. Uczestniczył przy wprowadzaniu jednego z liderów branży odzieżowej na rynek NewConnect. Specjalizuje się w prawie Internetu i nowych technologii, e-commerce oraz własności intelektualnej. Jest ekspertem w zakresie prawa handlu elektronicznego w Izbie Gospodarki Elektronicznej oraz członkiem rady programowej Centrum Ochrony Danych Osobowych i Zarządzania Informacją Uniwersytetu Łódzkiego.

    Marek Włodarczyk, Country Manager optivo GmbH/ Sp. z o.o

    WlodarczykCountry Manager w optivo, gdzie oprócz kreowania działań sprzedażowych i marketingowych na rynku polskim, zarządza strategicznie polskim oddziałem firmy. Pracę w optivo rozpoczął w 2014 roku, na stanowisku Sales Director. Jest także ekspertem branży Call Center / Outsourcingu oraz posiada bogatą praktykę biznesową
    i doświadczenie  w budowaniu działań sprzedażowych na terenie całej Europy. Ukończył studia magisterskie na kierunku Social Management w Niemczech, gdzie studiował i pracował łącznie przez ponad 14 lat. Jest też absolwentem Podyplomowych Studiów Zarządzania Sprzedażą Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

     

    Wszyscy mówią o ochronie danych osobowych. Dlaczego to takie ważne?

    Dr Dominik Lubasz: Ochrona danych osobowych to niezmiernie istotne, aczkolwiek niedoceniane zagadnienie a wbrew szeroko rozpowszechnionej i błędnej opinii nie dotyczy tylko kwestii rejestracji zbioru danych w GIODO czy też zdobycia zgody na wysyłkę newsletterów. Poza wskazanymi aspektami należy bowiem uwzględnić pozostałe wymagania prawne związane z ochroną danych osobowych w działalności, jak choćby uprawnienia osób, których dane dotyczą, w szczególności ich prawo do informacji, cofnięcia zgody, do sprzeciwu, czy też prawidłowe zabezpieczenie danych, łącznie z wdrożeniem odpowiednich mechanizmów tak technicznych, organizacyjnych, jak i prawnych, w szczególności dokumentacji ochrony danych osobowych. O tym najczęściej przedsiębiorcy zapominają. Warto jednak pamiętać bowiem prawidłowo skonstruowany i wdrożony system ochrony danych osobowych może pełnić funkcję uniwersalną, chroniącą nie tylko dane osobowe, ale także inne wrażliwe z punktu widzenia przedsiębiorcy informację, jak choćby tajemnice przedsiębiorstwa.

    Na co powinni uważać klienci?

    Dr Dominik Lubasz: Z punktu widzenia klientów, niezmiernie istotna jest wiedza kto i w jakich celach przetwarzał będzie ich dane osobowe. Związane to jest z koniecznością analizy zgód, które udzielają w procesach rejestracyjnych, weryfikacji polityki prywatności lub ustawień prywatności na portalach, w szczególności społecznościowych. Dane osobowe stanowią bowiem istotną gospodarczą wartość, którą chętnie wykorzystują przedsiębiorcy, nie tylko w celu przesłania newslettera, ale także reklamy behawioralnej, profilowania, statystyki itp. Dane osobowe są również przedmiotem obrotu. Pamiętać zatem należy, że pozostawienie dany osobowych, udzielanie lekkomyślne informacji o sobie, może powodować, że będą one wykorzystywane w najmniej dogodnym dla nas momencie, np. w trakcie rozmów rekrutacyjnych.

    Jakie błędy popełniają przedsiębiorcy w branży e-commerce?

    Dr Dominik Lubasz:  Przede wszystkim brak oryginalności treści, rozwiązań technicznych czy formalnych. Zdarza się na przykład, że kopiują regulaminy innych sklepów, często nawet z linkami, które przekierowują do pierwotnej strony. Kopiowane regulaminy mogą zawierać np. klauzule niedozwolone tj. postanowienia, które nie zostały uzgodnione z klientem indywidualnie, a które kształtują jego prawa i obowiązki sprzecznie z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają interesy konsumenta. Prowadzić to może do odpowiedzialności przedsiębiorcy z tego tytułu.

    Powielanie zawartości informacyjnej czy rozwiązań technologicznych może zaś nie tylko naruszyć prawa autorskie, ale także stanowić czyn nieuczciwej konkurencji i w konsekwencji przysporzyć przedsiębiorcy dalszych nieprzyjemności prawnej natury. Warto zatem rzetelnie i rozważnie podchodzić do projektowania rozwiązań formalnoprawnych.

    Jakie informacje muszą klienci znaleźć na stronie internetowej sklepu?

    Dr Dominik Lubasz: Przede wszystkim wynikające z ustawy o prawach konsumenta i ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ponadto obowiązki informacyjne na przedsiębiorców działających w internecie nakłada m.in. kodeks cywilny, ale także ustawa o cenach,  ustawa o swobodzie działalności gospodarczej i inne. Informacji tych przede wszystkim zmierzających do identyfikacji przedsiębiorcy oraz przedmiotu zawieranej z nim umowy, a także przysługujących konsumentom praw należy, w zależności od ich specyfiki poszukiwać w regulaminie, stopce lub w zakładce „kontakt”, a także w na ścieżce zakupowej.

    Czy rejestracja w e-sklepie oznacza zgodę na wysyłkę newslettera?

    Marek Włodarczyk: Rzeczywiście sporo przedsiębiorców sam fakt rejestracji traktuje jako uprawnienie do wysyłki newslettera. To błąd. Wysyłanie informacji handlowej drogą elektroniczną wymaga wyraźnej, niewymuszonej osobnej zgody. Właściciel sklepu nie może uzależniać zawarcia umowy sprzedaży od wyrażenia zgody na otrzymywanie newslettera. Również checkboxy nie mogą być domyślnie zaznaczone, nawet jeśli możemy je odhaczyć. Jeśli chcemy wysyłać jakiekolwiek informacje handlowe do naszych klientów, warto posłużyć się metodą podwójnej zgody.

    Co to takiego?

    Marek Włodarczyk: Jest to procedura, w której wysłanie jakichkolwiek materiałów promocyjnych wymaga zgody użytkownika końcowego na otrzymywanie wiadomości e-mail, na przykład w postaci newsletterów. Zgodnie z Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną za pomocą środków komunikacji elektronicznej nie można rozsyłać niezamówionych informacji handlowych. Żeby nie łamać prawa wysyłając newslettery czy promocje drogą mailową, najlepszym sposobem jest posłużenie się modelem Double Opt-in.

    Jeśli chcemy dodać kontakt do bazy mailingowej, należy zacząć od umieszczenia na naszej stronie formularza. Po jego uzupełnieniu i podaniu wyłącznie koniecznych danych, osoba dopisana do listy otrzyma automatycznie wygenerowaną wiadomość z linkiem aktywacyjnym. Dopiero po jego kliknięciu, adres e-mail będzie aktywny z bazie mailingowej.

    Takie rozwiązanie przede wszystkim daje pewność, że osoby dopisujące się do listy zrobiły to świadomie, chcą otrzymywać informacje drogą mailową, ale też wiemy, że dany adres e-mail istnieje i jest aktywny. Co jednak najważniejsze, system podwójnej zgody jest zgodny z prawem i zabrania osobom trzecim subskrypcji użytkowników końcowych do usług bez ich wiedzy.

    Jak powinny działać przyciski call-to-action?

    Przyciski call-to-action, zarówno na stronach internetowych sklepu jak w wiadomościach mailowych powinny być jasno i wyraźnie oznaczone. Przycisk finalizujący transakcję powinien być oznaczony słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłat”. Często jednak właściciele sklepów oznaczają przycisk słowem „zamawiam” lub „potwierdzam”. Ustawa dopuszcza wprowadzenie oznaczeń równoważnych do słów „zamówienie z obowiązkiem zapłaty”. Takim sformułowaniem może być np. „kupuję i płacę". Jeżeli decydujemy się pozostawić przycisk „kup” lub „zamów”, tuż przy nim powinna znaleźć się czytelna informacja „zamówienie wiąże się z obowiązkiem zapłaty”.

    Jakie prawa ma konsument?

    Dr Dominik Lubasz: Uprawnienia konsumentów kupujących w internecie uległy istotnemu rozszerzeniu i doprecyzowaniu ustawą o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r. Klienci kupujący w e-sklepach mogą m.in. w ciągu 14 dni odstąpić od umowy bez podawania powodu. Dotychczas mieli na to 10 dni. Sprzedawca ma tyle samo czasu na oddanie nam pieniędzy. Musimy jedynie wysłać odpowiednie oświadczenie przed upływem 14 dni od otrzymania towaru, czy zawarcia umowy, w przypadku innego rodzaju umów. Sprzedawca powinien wydać zamówiony towar niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od daty zawarcia umowy, chyba że w umowie określono inaczej. Gdy sprzedawca się spóźnia, czyli nie wywiązuje się z powyższego obowiązku, konsument ma prawo do wyznaczenia mu dodatkowego terminu na wydanie towaru. Jeżeli nadal tego nie zrobi, mamy  prawo odstąpić od umowy. Możemy zwrócić towar nawet wtedy gdy zaczęliśmy go już używać, ale musimy liczyć się z tym, że sprzedawca, który przyjmie zwrot odda nam mniej pieniędzy, bo wartość przedmiotu obniżyła się. Sprzedawca nie ma prawa nam odmówić. Ponadto rozszerzony i doprecyzowany został katalog informacji, jakie sprzedawca zobowiązany jest udzielić konsumentom przed zawarciem umowy. Zmienione zostały także przypadku gdy konsumentowi nie będzie przysługiwało prawo do odstąpienia od umowy.

    E-commerce Breakfast 2016

    Przedsiębiorcy z branży e-commerce wymieniają się doświadczami podczas cyklu E-commerce Breakfast 2016.

    To okazja, aby zdobyć praktyczną wiedzę na temat e-mail i omnichannel marketingu, kwestii prawnych dla branży e-commerce, logistyki, strategii marketingu internetowego oraz customer experience.

    Śniadania biznesowe organizują eksperci z Optivo, Kancelarii Radców Prawnych Lubasz & Wspólnicy, DHL Parcek, Bluerank, opiniac.com. Odbywają się pod Honorowym Patronatem Izby Gospodarki Elektronicznej i Związki Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska.

    Więcej informacji o wydarzeniu znajdziesz  pod adresem http://ecommercebreakfast.pl/

    Aktualności powiązane z inicjatywą

    „Prawo na śniadanie” – wystartował cykl spotkań w siedzibie Kancelarii Lubasz i Wspólnicy

    "Prawo na śniadanie" - wystartował cykl spotkań w siedzibie Kancelarii Lubasz i Wspólnicy. Na dzisiejsze spotkanie zaprosiliśmy Startupy, aby przedstawić i wspólnie przedyskutować dwie ważne kwestie: 1. Jak chronić własne, innowacyjne pomysły? 2. Na co należy zwracać uwagę …

    Używamy cookies i podobnych technologii. Uzyskujemy do nich dostęp w celach statystycznych i zapewnienia prawidłowego działania strony. Możesz określić w przeglądarce warunki przechowywania cookies i dostępu do nich. Więcej

    Subscribe to our newsletter

    FreshMail.pl